USA.QeX.cz

Super Bowl

Super Bowl je finálovým zápasem, kterým vrcholí play-off severoamerické National Football Leagueamerickém fotbalu. Hraje se každoročně od roku 1967. Podobně jako Světová série je i Super Bowl označením nikoli pro celé play-off, ale jen pro finálový souboj dvou nejlepších týmů.

První Super Bowl se uskutečnil 15. ledna 1967 na základě dohody mezi National Football League a jejím mladším rivalem American Football League a vítězové obou soutěží se v něm měli utkávat o titul v tzv. AFL-NFL World Championship Game (česky: Zápas o mistrovství světa AFL-NFL). Po sloučení obou soutěží v roce 1970 je zápasem o titul v NFL.

Statistiky

Procentuálně nejúspešnějším účastníkem Superbowlu je tým San Francisco 49ers, který zvítězil v každé ze svých 5 účastí (1981, 1984, 1988, 1989, 1994). Úspešnosti 100% dosahují také další 4 týmy (New York Jets, Baltimore Ravens, Tampa Bay Buccaneers, New Orleans Saints), ty se však Superbowlu účatnili pouze jedenkrát.

Naopak nejvíce proher v Superbowlu mají týmy Minnesota Vikings a Buffalo Bills. Oba týmy mají čtyři účasti a bilanci 0 výher a 4 prohry.

Nejvíce účastí v Superbowlu má tým Dallas Cowboys - 8 účastí s kladnou bilancí 5-3. Následování jsou týmem Pittsburg Steelers - 7 účastí, bilance 6-1.

4 týmy v historii NFL do Superbowlu nikdy nepostoupili - Detroit Lions, Cleveland Browns,Jacksonville Jaguars,Houston Texans.

Zajímavosti

Super Bowl může hostit jen stadion, který má odpovídající vybavení. Mezi podmínky, které si NFL dává, je například velikost alespoň 65 tisíc míst pro diváky, prostory určené velikosti pro programy pro fanoušky a pro média, dostatečná hotelová kapacita, oddělené tréninkové kempy pro oba týmy a také průměrná únorová teplota přesahující 10 °C.

Stadion, kde se Super Bowl hraje, určuje NFL obvykle několik let před samotným zápasem. Zatím ani jednou nenastoupilo v Super Bowlu mužstvo, které by hrálo na domácím hřišti. Nejčastěji Super Bowl hostila města New Orleans, Miami a Los Angeles.

Super Bowl je jednou z nejsledovanějších sportovních událostí přenášenou televizí. V letech 2001 a 2004 její sledovanost překročila i zájem o největší fotbalové přenosy, obvykle ale zaostává za finálem fotbalové Ligy mistrů. Ve Spojených státech má špičkovou sledovanost i ve srovnání s nesportovními televizními programy. Sledovanost finálového souboje se odhaduje na 90 milionů diváků (nejen z USA), ženy tvoří překvapivých 40 %. Super Bowl XLIV, hraný v únoru 2010, byl vůbec nejsledovanějším televizním programem v americké historii. Přenos sledovalo 106,5 miliónu diváku a vystřídal poslední epizodu seriálu MAS*H, která se v čele držela 27 let.

Přestávky v poločase Super Bowlu jsou pravděpodobně nejžádanějším mediálním prostorem pro inzerenty televizních reklam vůbec. Průměrná cena 30sekundového spotu v 42. ročníku stála 2,7 milionu dolarů (86 000 dolarů za jednu sekundu). Některé spoty se vyrábějí speciálně a pouze pro tento okamžik. Nepsaným pravidlem posledních několika let je, že spoty, jež jsou ve finále Super Bowlu odvysílány, zpravidla patří mezi nejvtipnější, nejdůmyslnější a nejprecizněji provedené televizní reklamy vůbec.

Den Super Bowlu je považován za jeden z neoficiálních amerických svátků a je dnem s největší konzumací jídla po Dnu díkůvzdání. Američané pro tuto událost nakoupí jídlo v ceně 55 milionů dolarů. V den konání Super Bowlu Američané snědí 15 tisíc tun bramborových lupínků, 4 tisíce tun popcornu, 3,6 tisíc tun avokádového salátu guacamol. Den po Super Bowlu se zvyšuje prodej zažívacích sod a léků proti překyselení žaludku o pětinu.

Naopak, 4 hodin před začátkem finále se na území USA zvýšuje výskyt dopravních nehod o 41 %.

Slova „Super Bowl“, „Super Sunday“, „NFL“ si NFL nechala zaregistrovat jako ochrannou známku. Důsledkem toho musejí akce a reklamy odkazující na Super Bowl používat pouze obecné pojmy, např. The Big Game (Velká hra). NFL se snažila zaregistrovat také The Big Game, ale neúspěšně.

Každý Super Bowl nese v Americe označení pomocí římských číslic místo toho, aby byl přesněji určován podle roku, kdy se koná, nebo sezóny, na kterou navazuje.

Doprovodný program Super Bowlu

Super Bowl doprovází pravidelně zábavný program o poločasové přestávce. Nejprve šlo o promenádní vystoupení dechových orchestrů, ale v průběhu let se podoba show změnila a prostor dostávají hlavně zpěváci populární hudby. Přestávka v Super Bowlu trvá celou hodinu.

V Houstonu při XXXVIII. Super Bowlu v roce 2004 došlo ke skandálu, který měl dopad na celou televizní kulturu USA. Zpěvák Justin Timberlake při společném vystoupení strhl Janet Jacksonové část jejího kostýmu a ukázal kamerám její nahé pravé prso.

Celoamerická aféra vedla mimo jiné k tomu, že NFL ukončila svou spolupráci s televizí MTV, která přestávkovou show připravovala. V následujícím roce vystoupil v opatrnějším přestávkovém programu Paul McCartney.

Podstránky