Základem správného Američana je automobil. Chodníky nejsou mimo města téměř nikde, za to autem se dostanete všude. Pro větší pohodlí nemají pouze "Drive-In" fastfoody, ale také např. banky či lékárny (kde je kromě okýnka využíván i systém potrubní pošty), v Las Vegas je drive-in oddací síň ("wedding chapel") a dokonce jsme viděli drive-in obchod s alkoholem ("liquor store").
Automobily jsou v USA spotřebním zbožím. To se projevuje velmi příznivou cenou, zapříčiněnou nižší kvalitou zpracování a použitých materiálů. Motory mají podstatně větší objem, než evropské či japonské automobily (začínají na dvoulitrech, kde EU/JP motory často končí), ale přitom dávají podstatně menší výkon.
Automobil samozřejmě musí mít klimatizaci, obvyklé je centrální zamykání, tempomat ("cruise control") a automatická převodovka. Za deště nebo námrazy by se tempomat neměl používat, protože nemá ten správný cit při najíždění do kaluží. Na druhou stranu pokročilé protismykové systémy by už to mohly umět. Některá auta umí i nastartovat na dálku, čímž bylo možné v parném létě nejprve vnitřek vyklimatizovat a teprve poté do auta nasednout. Oproti Evropě jsou kožená sedadla standardně a látková za příplatek.
Automatická převodovka má čtyři základní režimy: N (neutral), D (drive, klasická jízda vpřed), R (reverse, zpátečka) a P (parkování). Další rychlosti bývají pro efektivnější řazení rychlostí při těžkém nákladu či brzdění motorem. Pro zařazení D je nutné sešlápnout brzdu („brake“), stejně tak při řazení zpátečky (R) musí auto stát. Při předjíždění stačí sešlápnout plyn („gas“) na podlahu (kickdown), auto samo podřadí pro vyšší výkon.
Nechápu proč, ale měl jsem tendenci šlapat pravou na plyn a levou na brzdu. Samotného mě to překvapilo, je to naprostá demence :) Levá noha se nehne z odpočívací polohy. Zjistíte to nejčastějí tím, že brzdíte velmi intenzivně, protože nemáte v levé tolik citu pro polohování - když jste zvyklí sešlapávat touto nohou spojku a to prudce až na podlahu.
Je-li zařazeno D, auto samo jede vpřed. Při stání (např. na semaforech) je nutné držet sešlápnutou brzdu. Nikdy se mi ale nestalo, že bych podvědomě sešlápnul spojku; nutkání jsem měl, ale okamžitě jsem si to uvědomil. Protože se má spojka správně sešlapávat rychle a nadoraz, v případě takovéhoto sešlápnutí brzdy to vesměs znamená „zaflekování“, se všemi následky. Jinak automat je úžasně pohodlná věc, bohužel v ČR to znamená cca 30 000 Kč navrch.
Díky tempomatům dokáží udržovat i při velmi hustém provozu velmi malé rozestupy mezi auty, které jsou ale dostatečně velké na to, aby nedocházelo k tzv. "tailgatingu". Američané začínají jezdit v 16 letech a nekončí ani ve vysokém věku. To ovšem neznamená, že pokud byť jen trochu zasněží, je situace jiná než v ČR :)
Mezi základní výrobce automobilů patří GMC (General Motors Cars), Chrysler, Dodge, Ford, Toyota. Pro nás exotickými výrobci jsou Acura, Oldsmobil, Mercury. Volkswagenů je tu hodně, ale Škodovka žádná, z rozhodnutí VW Group. Na dálnici jsme jednou potkali Tatrovku, ve vládních službách.
Auta jsou o třídu větší, než u nás - třeba vozidla velikosti VW Golfa jezdí minimálně, velikost začíná u Octavie a drtivá většina jezdí v SUV (Sport Utility Vehicle, sportovní užitkový vůz, pro Američany prostě "Truck"). Typická vozidla policie i taxi jsou Ford Crown Victoria (u policie ve variantě Police Interceptor), často ale již byla nahrazena novějšími vozy jiných značek či modelů.
Na předním sedadle vedle řidiče smí sedět dítě od 13 let věku (včetně). Dospělí občas využijí „call Shotgun“, kdy si slovem „Shotgun!“ zamluví sedadlo vpředu. Shotgun znamená „brokovnice“ a původ tohoto sahá až do 19. století na Americkém západě, kdy na dostavníku seděla vedle kočího osoba vyzbrojená brokovnicí, která střežila náklad a hlídala, jestli se kolem neděje něco podezřelého.
Zhruba po 3 000 ujetých mílích se provádí „tire rotation“, tedy přehození pneumatik zezadu dopředu a zepředu dozadu a také "oil change", tedy výměna oleje.
U mnoha domů na venkovech lze vidět starou Fordku, vedle ještě starší a vedle úplně nejstarší. Když auto přestane sloužit, koupí se nové, staré se odstaví a dál se to neřeší.
Poznávací (registrační) značky vozidel jsou jednou ze zajímavostí během cestování, během desítek tisíc kilometrů cestování jsme fotografovali poznávací značky z různých států. Povedla se nám mj. třeba Aljaška, ale Havaj v Saratose (FL) vyfocení unikla :)
V "naší" oblasti byl typ značek "ABC-1234" nebo starší "ABC1234", "AB-123C" z devadesátých let, "ABC-12D" z osmdesátých let či "1234-ABC" ze sedmdesátých let. Potkali jsme pár poznávacích značek "na zakázku" ("vanity plates"), kdy byl text složen např. pouze ze souhlásek a tak bylo zajímavé hádat, co tím chtěl autor říci.
Samozřejmě existují nejrůznější soutěže a musím uznat, že lidé mají neskutečnou fantazii :) Ale něco je zřejmé na první pohled, třeba „A5TER1X“, pochopitelné je i „XCUZE M3“ a „MDLFNGR“ již chce fantazii (MiDdLeFiNGeR :) Kromě písmen a číslic je možné na RZ umístit i symboly, např. srdíčko.
Nápaditost značek je především v její kombinaci s vozem, který ji nese: „GLBL WMR“ („Global Warmer“) na RV, „NVERLA8“ („Never Late“) či „ENZOWHO“ (Kdo je ten Enzo) na sportovním žihadle, „1 MPG“ na Hummeru, „1-LEG“ či „IM ILL“ na značce invalidy připadně trochu složitější „10TIL4“ (označující čas 3:50) na Nissanu 350Z. Opakem zmíněného NVERLA8 by mohlo být „L8ASUSL“ („Late As Usual“). Nic neříkající „NVWSSV“ dává smysl až po otočení vzhůru nohama („Assman“) a takové „0-60IN4“ (z 0 na 60 mph za 4 sec) či „DOES185“ (jede 185 mph = téměř 300 km/h - Maserati :) zase ukazuje kvality vozidla.
Protože automobil je součástí Američana jako takového, chce si svůj vůz personifikovat. K dispozici je nesčetné množství samolepek na sklo či nárazník (bumper-sticker).
Věřící si na zadní část lepí rybu (vyznavači Darwinovy evoluční teorie pak rybu s nohama), ostatní mohou sáhnout po stuhách (ribbon), které mohou nést nějaké poselství (awareness ribbon), např.:
Kromě těchto stuh lze na auto pořídit samolepky na zakázku, schématicky znázorňující třeba celou rodinu se jmény i domácími mazlíčky. Graficky zpracované libovolné texty jsou samozřejmostí.
Jinak rybu potkávám i na českých vozidlech - zajímalo by mě, zda majitel ví, co ryba znamená.
Základem všeho je tzv. „Blue Book“, neboli modrá knížka. Ta je, na rozdíl od českých zvyklostí, spjata právě s nákupem automobilu, jelikož se jedná o orientační cen ojetých vozů na území celých Spojených států.
Automobil by měl mít servisní knížku, doklady za celou svou historii a nepocházet z trestné činnosti (lze za poplatek ověřit u nás i v USA). Podklady by měla dodat firma při koupi vozu. Dalším krokem bude odhlášení vozu a převoz automobilu do ČR. Doporučujeme též sjednat pojištění převozu.
Pokud chcete vůz řídit v USA, bude po nákupu následovat pojištění, absolvování safety and emissions inspection a s těmito doklady navštívíte nejbližší DMV (dopravní inspektorát), kde vozidlo zaregistrujete. K registraci budete potřebovat americkou adresu, ale stačí adresa kamaráda nebo příbuzných. Někteří prodejci nabízí registraci za vás.
Při nákupu ojetého automobilu je nutné informovat se předem na podmínky registrace a získání značky. Jízda bez poznávací značky je kvalifikována jako dopravní delikt a sankcionována pokutou, řidič neoznačeného auta může být zadržen a umístěn do vazby.
Přihlašované vozidlo v ČR musí být schváleno v EU nebo typově alespoň v jedné ze zemí EU, navíc nesmí být starší 8 let. Vůz může být starší 25 let a přihlášen jako veterán. Před tím ale je nutné zajistit, aby vozidlo mělo oranžové směrovky (blinkry), jelikož některé typy vozů mají směrovky červené. Dále bude nutné předělat čelní světla, která v USA svítí rovně, kdežto v EU uhýbají doprava.
Po přihlášení vozu z USA v ČR většina značek ztrácí tzv. tovární záruku. Počítejte s delší čekací dobu na náhradní díly, pokud ovšem neservisujete u specializované firmy, která se americkými vozy zabývá.
Ideální je přenechat všechny starosti za poplatek specializovaným firmám.
Pokud automobil po zakoupení má vady či časté poruchy, které nebyly zřejmé či evidentní v době prodeje, je označeno jako lemon (citrón). V USA existuje zákon, tzv. lemon law, zaručující nápravu (remedy). Lemon law se může vztahovat jak na nová, tak na ojetá (used, pre-owned) auta.
Viz Půjčení automobilu.
Zhruba po 3 000 ujetých mílích se provádí „tire rotation“, tedy přehození pneumatik zezadu dopředu a zepředu dozadu a také „oil change“, tedy výměna oleje.
Anglicky | Výslovnost | Česky |
---|---|---|
Lane | Lejn | Jízdní pruh |
Yield | Jíld | Přednost (v jízdě) |
Circle | Sr:kəl | Kruhový objezd (řízen značkami) |
Roundabout | Raundebaut | Kruhový objezd (řízen předností) |
4-Way | Fórvej | Čtyřsměrná (STOPka) |
Traffic sign | Trefik sájn | Dopravní značka |
Carpool lane | Kárpůl lejn | Pruh pro obsazenější vozidla |
Passing | Pésing | Předjíždění |
Overtaking | Ouvrtejkin' | Předjíždění |
No Passing Zone | Nou pésing zoun | Zákaz předjíždění |
Wrong Way | Rong vej | Jednosměrka (zákaz vjezdu) |
Do Not Enter | Du not entr | Zákaz vjezdu |
One Way | Uan vej | Jednosměrka (ve směru šipky) |
Interstate | Inr'stejt | Mezistátní dálnice |
Highway | Hajvej | Dálnice |
Pedestrian | P'déstrien | Chodec |
Pothole | Pothoul | Výmol (díra v asfaltu) |
Bump | Bamp | Hrbol |
Dip | Dip | Výmol (většinou po celé šířce) |
One Lane Bridge | [uan lejn bryč] | Most o jednom pruhu |
Road Construction Ahead | Roud kən'strakšən ə'hed | Práce na silnici |
Right Lane Ends | [rajt lejn endz] | Pravý pruh končí |
Caution | Kóšən | Pozor |
Hidden Driveways | [hidən drájvej] | Špatně viditelné příjezdové cesty |
Bikeway Narrows | [bajkvej nerəuz] | Stezka pro cyklisty se zužuje |
Causeway | Silnice na náspu | |
Peds Xing | Peds eksing | Pozor, chodci |
U Turn | Jůtr:n | Otočení se do protisměru |
R X R | Rejlroud kros | Železniční přejezd |
Clearance | Klýrəns | |
Speed Limit | Spýd limit | Maximální dovolená rychlost |
Detour | Dýtůr | Objížďka |
Northbound | Nor§baund | Vedoucí na sever |
Southbound | Sau§baund | Vedoucí na jih |
Eastbound | Ýstbaund | Vedoucí na východ |
Westbound | Uestbaund | Vedoucí na západ |
Ditch | Dič | Příkop |
Shotgun! | Šátgan! | „Sedím vpředu!“ |
Lug nut | Lagnat | Šroub na utahování pneumatik |
I've stalled | Ájv stóld | „Chcíplo mi to!“ |
Fender | Fendr Blatník | |
Sunroof | Sanrůf | Střešní okno |
Tailgate | Tejlgejt | Zadní dveře (typicky nákladového prostoru u kombíku či pickupu) |
Door handle | Dórhendl | |
Rear view mirror | Zpětné zrcátko | |
Bumper | Bampr | Nárazník |
Windshield | Čelní sklo | |
Windshield wiper | Stěrač | |
License plate | Registrační značka (SPZ) | |
Grill | Přední chladič (mřížka) | |
Indicator light | Ukazatel směru jízdy (blinkr) | |
Hood | Kapota |
Zkratka | Význam | Výslovnost | Česky |
---|---|---|---|
FWD | Front-wheel drive | Front uýl drájv | Pohon na přední nápravu |
4WD | Four-wheel drive | Fó uýl drájv | Pohon 4x4 („čtyřkolka“) |
RWD | Rear-wheel drive | Rýr uýl drájv | Pohon na zadní nápravu |
SUV | Sport-Utility Vehicle | ||
ATV | All-Terrain Vehicle |