Jídlo a ubytování je dražší než v ČR, zbytek převážně levnější. Koupili jsme bedýnku manga za $1.50 a i další ovoce bylo levné, burger menu u Burger King stojí $5.00, což zhruba odpovídá stovce za menu u českého McDonalda. Kus nakrájeného salámu stál $4.00, což je síla, ale byl to takový ten v ČR předražený, který stejně nikdo nekupuje :) Uzeniny se nakupují stylem získání čísla jako při návštěvě úřadu či banky, pak se uzeniny přímo krájí - nejsou již předkrájeny ve výloze jako v ČR.
Za automobily se leckde platí velmi podobně jako v ČR, nové vozy mohou však být až o třetinu levnější, než u nás. Na druhou stranu bydlení je dražší, dřevěná „chaloupka“, jakou má strejda (přízemní 4+1), lze pořídit kolem $300 000.00, což je poměrně dost. Za pěknou loď (malou jachtičku) zaplatíte zhruba milion Dolarů.
Ještě pro upřesnění, minimální hodinová mzda (minimum wage) je od roku 2009 stanovena na $7.25, tedy zhruba 180 Kč, ale v řadě států je vyšší, obvykle tak o dolar. Průměrná roční čistá mzda je 38 400 USD, měsíčně tedy $3200 = cca 80 000 Kč (ČR $800 = cca 20 000). Může se vám to nelíbit, může vás to štvát, ale to je tak vše, co s tím můžete dělat :)
Protože řada věcí (automobily (!), značkové oblečení, elektronika...) je v USA zhruba o polovinu levnější, z výše uvedeného vyplývá, že ceny jsou pro ně čtvrtinové a Američané se podle toho také chovají, takže pak se podle toho chovají i výrobci. Vy byste si nekoupili nové SUV za 300 000 Kč? U nás Toyota RAV 4 začíná na 599 999, v USA na $21 700.00. Jenže americká auta jsou samý plast a jsou postavena tak, aby byla co nejlevnější a zároveň vydržela spíše jen pár let.
Při nakupování se můžete setkat se zkratkou MSRP, což je "manufacturer's suggested retail price", čili výrobcem určená maloobchodní cena. Obecně se této ceně říká též "list price" nebo "sticker price".
Nákupní vozíky (shopping carts) Walmartu nevyžadují minci na odblokování, ale třeba u supermarketu Aldi byl čtvrťák vyžadován. Jde především o to, přinutit lidi, aby vraceli vozíky na místo určení, v USA si ale za pár dolarů na hodinu najmou mexikánce, který jim vozíky bude po parkovišti sbírat a k tomu mu pomůže speciální stroj, který umí vozíky tlačit před sebou. Hodně mě tu ale iritovalo to, že otočná jsou pouze přední kolečka, zadní jsou napevno. Ale dá se zvyknout, že s vozíkem nelze jezdit bokem ;-)
U pokladny můžete objevit kalíšek či miska s drobnými, nazvaný často „Take a penny, leave a penny“. Jak již z názvu vyplývá, tyto mince jsou určeny k „volnému“ použití, pokud nakupujícímu došly drobné a musel by kvůli centu rozměňovat bankovky. Samozřejmě budou rádi, pokud některý z přijímaných peníků v kalíšku zanecháte. Drobné nejsou součástí pokladny a tak jimi může nezávisle disponovat i pokladní - má-li vám vracet třeba 24 centů, vrátí vám z pokladny čtvrťák a z kalíšku si do pokladny vezme cent.
Cenovky u zboží jsou bez daně (!), která se pohybuje od výjimečných 0 % do cca 10 %. V USA nemají DPH, daní je "Sales tax" (prodejní daň). Cena pro nás byla vždy tak trochu překvapením u pokladny, zejména pokud jsme cestovali od státu ke státu, kde se sazba daně lišila.
Prosinec 2010:
Walmart:
Walmart Provolone cheese 8 oz = $2.46
swiss cheese 8oz = 2.46
12 large eggs grade A 1.62
WoW Cataclysm 39.96
Prostredky na hon na vysokou - maskace, dalekohledy...
Stromek umely 6.5' bily se svetylky $38, 4' pak $25
Zahradni centrum ma vyhrivani u stropu
200 2-ply kapesnicky Kleenex - 1.57
Mr Proper = Mr Clean
312g Lays original $2.50
Walgreens:
Head and shoulders $5.99 420 ml
Kleenex 200 2-ply tissues $2.29
$2.19 facial tissues 8 pack
Jeden by nevěřil, co prodejce nakupujícím všechno dovolí a to především ve své nepřítomnosti. Kupujete-li auto, nechá vás projet samotného a ještě doporučí trasu, kde je možné z auta vymáčknout maximum. U nás znám situaci, kdy kupující byl pouze na sedadle spolujezdce. Četl jsem, že osoba kupující dalekohled byla vyzvána, ať si jej vyzkouší venku, že uvnitř nic neuvidí - prodejce kupujícího ven samozřejmě nedoprovázel.
Další zajímavá ochota je při uplatňování reklamací. Koupil jsem si nové tenisky, ale pořádně na noze jsem je měl až druhý den, kdy jsme přelétali z Phily do Denveru. Po celodenním nošení jsem je bez větších problémů vyměnil za jiné (byť se obsluha moc nadšeně netvářila), na druhou stranu boty stále vypadaly jak nové.
S tím souvisí i ochota poskytnout slevu. Další těžko uvěřitelná věc se nám přihodila, když jsme nakupovali v obchodě se sportovním zbožím a uplatňovali 10% slevu za předchozí nákup. Pokladní nejprve naťukal slevu 10%, pak se ale zamyslel, slevu smazal a naťukal 30%! Když slevu potvrzoval, radostně vyjekl, jako by v americkém fotbalu udělal touchdown.
Spojené státy jsou prostě rájem pro nakupující, kterým prodejci vycházejí vstříc nevídaným způsobem.
Když jsme kupovali náhradu za ukradený fotoaparát, objeli jsme tři obchody, z nichž ve druhém a třetím měli vybraný fotoaparát za stejnou cenu. Teta neváhala použít svůj nakupovací talent a otázala se prodejce, že jsme v Circuit City viděli tentýž fotoaparát za stejnou cenu a tak jestli nám dají nějakou slevu, abychom jej koupili u nich.
Mladík se odběhl poradit s nadřízeným a dle očekávání oznámil „I'm sorry“. Předpokládejme, že cenu by za žádných okolností snížit nemohl, ale rozhodně by mohl nabídnout rozšíření služeb, třeba prodlouženou záruku. „Za zkoušku nic nedáš“ pro nás, coby turisty, platí dvojnásob. Vždyť pokud si utrhnete ostudu, daného obchodníka již stejně nejspíše nikdy neuvidíte.
Označení pro velká nákupní centra, zpravidla ve formě dvou až třípatrového komplexu obchůdků s jedním až několika hypermarkety. Název vychází z označení velké plochy (v D.C. je National Mall, v Londýně The Mall), ale osobně se mi víc líbí: instead of going to one store, you go to "them all" => "the mall" :)
Mally se v hojné míře se vyskytují i v ČR, typickým mallem je třeba Centrum Černý Most (Praha), Avion Shopping Park (Ostrava), Fórum Nová Karolina (Ostrava), Centrum Chodov (Praha), Olympia (Brno), Obchodní centrum Letňany (Praha). U nás mall obsahuje zpravidla jen jeden hypermarket - v Letňanech Tesco (čistě teoreticky bych ale mohl započítat i Kiku), zatímco New Jersey jsme byli v mallu, kde byly tři takovéto hypermarkety - jedním z nich byl JCPenney). U mallů je zpravidla obrovské parkoviště, jak to známe i z ČR.
Jedním typem mallu je tzv. strip mall, což je taktéž komplex (série) obchůdků, ale všechny jsou umístěny vedle sebe do dlouhé přízemní budovy (strip = pruh). Do všech se vchází „zvenčí“, tedy přímo z parkoviště. Parkovacích míst zdaleka není tolik jako u klasického mallu, většinou je jedna řada kolmého stání přímo u chodníku před obchůdky a jedna řada kolmého stání „přes silnici“. Také poptávka po parkování u strip mallu je menší. Je to dáno kratší dobou strávenou uvnitř obchodu a také faktem, že je možno zaparkovat přímo u vybraného obchdu, takže jsou parkovací automobily více rozprostřeny. Američané jsou samozřejmě schopni se v rámci jednoho strip mallu pohybovat od obchůdku k obchůdku autem (za předpokladu, že jsou dále od sebe, do vedlejšího krámku si dojdou). Tuzemským příkladem může být štěrboholská Fashion Arena.
Přímo před obchody (to platí i pro supermarkety) je na silnici žlutá zóna s nápisem „Fire Lane“, což znamená zákaz parkování - jedná se o příjezdovou cestu pro hasičská auta v případě požáru.
Když nám něco chybí, koupí se to ve Walmartu. Zapomněli jsme u příbuzných polštáře z domova? Nebudeme se vracet, koupíme je ve Walmartu. Rozbil se mi digitální fotoaparát, ale naštěstí si ve Walmartu mohu koupit nový. „Save Money Live Better“, anebo před rokem 2008, ještě když se obchod psal jako Wal-Mart, „Always Low Prices, always Wal-Mart“. To je „American way“.
Měli jsme možnost několikrát potkat tzv. „greetera“, čili vítače. Je to většinou důchodce, jehož zásadní pracovní náplní je pěkně pozdravit a přivítat. V praxi to je něco ve stylu „Hey guys, welcome to Walmart!“. Rovněž může poskytnout základní informace třeba o slevách, často se s ním zákazníci dávali do řeči.
Menší obchod, prodávající zejména cukrovinky, potraviny, nápoje, noviny, časopisy, losy (ty výherní ;-) apod. Jsou-li součástí benzínek, pak prodávají i autopříslušenství, autokapaliny, mapy apod.
Liquor store či mini market (mini mart) jsou variantami convenience stores. Nejznámějším řetězcem, provozujícím tento typ obchodů, je 7-Eleven. Na webu se také můžete setkat s Wawa, které jsou doménou severovýchodního pobřeží.
Obchod se smíšeným zbožím, zejména s potravinami a to včetně obchodů s masem.
Oblíbeným místem nakupování jsou bleší trhy (flea markets). Byli jsme na jednom, kde část byla podobná tržnici a část skutečný bleší trh, kde si každý prodávající prodává své nepotřebné věci. Většinou to byla ale děsná veteš, nicméně nakoupit se dá.
Pokud se v rodině nahromadí přebytek nepotřebných věcí, uspořádá se tzv. Garage Sale (garážový výprodej / výprodej z garáže) nebo Yard Sale (zahradní výprodej, takový vyšší level garage sale). Často se zde dá koupit zajímavé zboží z druhé roku za zajímavé peníze. V Yard Sale jsme často viděli například již nepotřebné dětské plastové zahradní prolézačky.
Thriftstore je něco mezi bleším trhem a smetištěm. Nečekejte žádné zázraky, jde o nákupní možnost pro nejnižší vrstvy společnosti. Doporučené na rozšíření obzorů, ale nákupy bych tam neplánoval, to už raději flea market.
Elektroniku je možno nakupovat v mnoha specializovaných obchodech, nejčastěji Best Buy či Circuit City. Dá se ale také sehnat v klasických supermarketech (Walmart, Target, BJ's). Co se cen týče, jsou obyčejně o čtvrtinu až třetinu nižší, než v ČR.
Při nákupech drahé věci (výkonný notebook, digitální zrcadlovka s objektivy atd.), může být dokonce výhodnější pořídit letenku do USA a koupit to přímo na místě - ušetříte a ještě budete mít výlet. Nezapomeňte ale, že záruka bude pouze roční a obvykle platná jen v USA, a samozřejmě také že zboží v hodnotě nad ~30 USD, zakoupené mimo území EU, máte povinnost na letišti v ČR proclít.
Často se v akcích uplatňuje systém tzv. „rebate“, viz níže.
Discoun (sleva),Clearance (výprodej) nebo i rollback(?).
Základní čerpání slevy! Jedná se o kupóny v tisku a ve specializovaných slevových časopisech (ve kterých se nenachází nic jiného, jen samé kupóny - mají zpravidla zelenou barvu). Tyto časopisy jsou nejčastěji k dostání v uvítacích centrech na hranicích států unie, rozhodně neváhejte a důkladně si časopis prolistujte.
Sice za zboží zaplatíte plnou cenu, ale pak stačí na adresu výrobce zaslat ústřižek účtenky a výrobce vám zašle zpět rozdíl mezi plnou a "akční" cenou - a to buď šekem, nebo debetní platební kartou (něco jako přednabitá dárková platební karta). Tomu se říká „mail-in rebate“ (MIR).
Takovýmto způsobem se dá sehnat např. Wi-Fi PCMCIA karta do notebooku za necelých $10.00 (2007). Rebate se uplatňuje především u nespotřebních věcí, ačkoliv americký způsob života řadí mezi spotřební zboží i třeba digitální fotoaparáty (hovoří o nich, že jsou „disposable“ - postradatelné).
Další možností je „instant rebate“, kdy je sleva uplatněna již u pokladny.
To známe i z ČR - účtenka, kterou nám dá pokladní při nákupu, buď obsahuje na zadní straně natištěny slevové kupóny (jejich využití ale znamená rozstříhat účtenku, to u nás dělá třeba Tesco), nebo na přední straně pokladna vytiskne specifickou část, pomocí které lze uplatnit slevu (Burger King, Starbucks). To ale může být spojeno s další akcí, třeba registraci či vyplnění dotazníku na webových stránkách prodejce a vepsání čísla účtenky, díky čemuž získáte kód, který napíšete do políčka na účtence a předložíte u pokladny pro získání slevy či dárku.
Největší internetová aukce eBay využijí naplno především obyvatelé USA a po nich jejich severští sousedé v Kanadě. Většina prodejců je totiž z tého oblasti a tak se často setkáte s omezením, že mimo Severní Ameriku vydražené zboží nezasílají. Ani platební operace přes PayPal nejsou pro našince nikterak luxusní, jelikož sice již tento platební systém do ČR již pronikl, nicméně na velké nákupy to kvůli limitu $2,000.00 na 1 platební kartu není. Limit lze zvětšit přidáním bankovního účtu, který ale musí být veden u banky v USA, což je pro našince ilegální.
Obrovský internetový obchod, nejen s knihami (včetně elektronických a čtečky Kindle), ale i elektronikou a vůbec vším možným.
V historii byl „Černý pátek“ spojen s pádem Newyorské burzy, v současnosti to ale znamená den maximální předvánoční nákupní horečky. Den po dni díkuvzdání totiž obchodníci sníží razantně ceny, aby nalákali co nejvíc zákazníků a svůj byznys z červených čísel vyšvihli do čísel černých. Proto se mu také říká "Černý pátek" :) Aby měli ze slev nakupoující co nejdelší požitek, řada obchodníků má otevřeno celý pátek, od půlnoci do půlnoci.
Pondělí po Black Friday, stvořené pro nalákání zákazníkům k nakupování online. Stejně jako v případě Black Friday jsou na spoustu zboží obrovské slevy, ale pouze na internetu.
Anglicky | Výslovnost | Česky |
---|---|---|
Store | Stór | Obchod |
On Sale | On sejl | V prodeji |
Sale | Sejl | Sleva |
Clearance | Klýrəns | Výprodej |
(Shopping) Cart | (Šopin) Kárt | (Nákupní) vozík |
Groceries | Grousərýz | Smíšené zboží |
Retail | Ri'tejl | Maloobchodní prodej |
Register | Ridžistr | Pokladna |
Cash | Keš | Hotovost |
Bill | Bil | Bankovka |
Coin | Koin | Mince |
Change | Čejndž | Drobné (mince) |
Cheque, Check | Ček | Šek |
Receipt | Rysýt | Stvrzenka, účet |
Doorbuster | Dórbastr | Levný výrobek k nalákání zákazníka do obchodu |
Loss leader | Los lýdr | Levný výrobek k nalákání zákazníka do obchodu |