USA.QeX.cz

Doprava

Silniční

  • Síť dálnic Interstate
  • Autobusy Greyhound

V celých Spojených státech i v jejich nezačleněných územích se jezdí vpravo, s výjimkou Amerických Panenských ostrovů, kde se jezdí vlevo.

Většina automobilů má tempomaty, takže provoz je plynulý i při větší vytíženosti. Jezdí se tu po dálnicích přibližně 112 km/h (70 mph), přičemž na západě prý v některých státech rychlost omezena není (v Kalifornii jsme na něco takového nenarazili, i když maximální rychlost byla někde až 85 mph, čili 130 km/h). Navíc na zelenou na semaforech se rozjíždějí všechna auta naráz, takže tu projede daleko více aut, než u nás. No a na červenou je povoleno odbočovat doprava, kromě výjimek označených značkami "No turn on red".

Na cestách narazíte na značky Ped Xing, Deer Xing atd. To druhé slovo se vyslovuje jako "exing" a znamená "crossing", tedy křížení (x = cross). Vůbec většina značek je textových, například přednosti, vyjímky, upozornění... Normálně se na červenou může odbočit doprava, ovšem značka s textem "no turn on red" to zakazuje. Signál pro opuštění křižovatky v ČR umístěn na protilehlém semaforu je v USA řeší čtvrtým světlem na semaforu, na kterém je vyobrazena šipka. Semafor napravo bývá často před křižovatkou, semafor nalevo bývá až za křižovatkou. Semafory mají o mnoho stavů více, než české. Signál pro opuštění křižovatky má dva stavy, zelený a oranžový (před koncem platnosti). Na semaforu pro chodce se určitou dobou před koncem zelené začne odpočítávat, jak dlouho (kolik vteřin) ještě bude možné přecházet.

Vesnice jsou daleko roztahanější než v ČR a hromadná doprava tam moc nefunguje (ve městech je to o poznání lepší). Je to přibližně tak, že místy je mezi domy ještě šířkou půl až tři domy lesa. Proto se v USA bez auta neobejdete, lokální cyklistika se zde také moc nepěstuje, když už od 16 let můžete řídít auto, a pěší jsou buď mexikánci, nebo žebráci. Na druhou stranu s rostoucí touhou po pohybu či hubnutí počet "neautomobilistů" postupně vzrůstá.

Zajímavou technickou vychytávkou je satelitní rádio. Pracuje na principu GPS, měsíčně se za něj platí a vysílá jen hudbu a kecy - žádné reklamy. Navíc jsou řešeny i žánrově, takže můžete na rádiu "60's" poslouchat pouze hity šedesátých let. Existuje i rádio "Humour", podobně jako má oblíbená česká internetová alternativa, provozovaná firmou AB Radio.

Dálnice

Dálnice jsou v mnohém stejné, jako u nás. Jediným hlavním rozdílem je občasná žlutooranžová (pruhy, značky...), signalizace událostí na dálnici. Opravdu ale zaskočí dálnice se sedmi pruhy v každém směru, které se ale ve většině případů nachází u měst. Klasická Interstate má dva pruhy v každém směru, jako u nás.

Mýtné

Různé státy mají různé způsoby předplaceného mýta. Nejčastější je kombinace platby v hotovosti a bezkontaktního systému, který známe i z ČR. Na Floridě je to SunPass či "Toll By Plate" v oblasti Miami (kamery načtou poznávací značku, v registru dohledají majitele a koncem měsíce pošlou fakturu k úhradě), v severovýchodních státech zase E-ZPass (provozuje Kapsch).

Základem správného Američana je automobil. Chodníky nejsou mimo města téměř nikde, za to autem se dostanete všude. Pro větší pohodlí nemají pouze "Drive-In" fastfoody, ale také např. banky či lékárny (kde je kromě okýnka využíván i systém potrubní pošty). Automobil samozřejmě musí být vybaven klimatizací, další častým jevem je centrální zamykání, tempomat ("cruise control") a automatická převodovka. Strejdovo auto umělo na dálku i nastartovat, čímž bylo možné vytvořit uvnitř nejprve chlad a teprve pak do něj nasednout.

Na dálnicích se obecně jezdí pomaleji, pokud někdo překračuje povolenou rychlost (maximálně 80 mph = 128 km/h, ale častěji 65 mph = 104 km/h). Rychlost překračuje jen poměrně málo řidičů. Zato dokáží díky tempomatům udržovat i při velmi hustém provozu velmi malé mezery mezi automobily. Američané začínají jezdit v 16 letech a nekončí ani ve vysokém věku. To ovšem neznamená, že pokud byť jen trochu zasněží, je situace jiná než v ČR :)

Cesta ze mezi západním a východním pobřežím je zhruba 2 200 mil, což spolehlivě vydá na týdenní výlet (4 dny jízdy). Obecně je proto lepší zvolit letadlo, protože většinu cesty jsou jen vidlákovy a pustina. Vhodným přistávacím místem na západě je Las Vegas, který není daleko ani od národních parků, ani od konzumnějších cílů - Hollywood, Los Angeles apod. a je to dostatečně vytížená destinace, aby se daly sehnat letenky za skvělou cenu.

Mezi základní výrobce automobilů patří GMC (General Motors Cars), Chrysler, Ford, Toyota. V NYC má Policie i taxi až na výjimky stejná vozidla - Ford Crown Victoria Police Interceptor. Auta jsou o třídu větší, než u nás - třeba vozidla velikosti VW Golfa jezdí minimálně, velikost začíná u Octavie a drtivá většina jezdí v SUV (Sport Utility Vehicle, sportovní užitkový vůz, pro Američany prostě "Truck").

Ulice se zde mohou nazývat různě: Road (Rd), Lane (Ln), Street (St), Avenue (Ave) atd. Také rychlostní silnice mají mnoho různých názvů: Interstate, Parkway, Highway, Motorway, Speedway, Turnpike apod.

Cena benzínu se pohybuje v rozmezí $3.50 - 5.20 za jeden US gallon (3.8 litru) v závislosti na lokalitě a době. V roce 2004 byla průměrná cena $1.80 za galon. Cena dolaru má obvykle negativní vývin vůči ceně ropy, takže cena zůstává stále na cca. 17 Kč za litr, což ve výsledku znamená cenu 1.40 Kč na km. V létě je do benzínu přimícháván ethanol E85, čímž tvoří tzn. Summer Blend, který má za úkol snížit emise.

Některé mosty, tunely a frekventované úseky dálnic jsou zatíženy mýtným (např. Washington - New York $10.00, Miami - Orlando $12.00).

Motocykl

Zajímavé je, že v kolonách stojí motorkáři poslušně a neprojíždějí mezi auty, jak to známe třeba z našich dálnic.

Autobus

Nejlevnější dopravní prostředek v USA je autobus, jehož nejtypyčtějším představitelem je dálkový Greyhound. Při použití autobusu je však nutné zachovávat opatrnost s ohledem na časté krádeže a možné přepadení v okolí zastávek. Generální konzulát v Los Angeles nedoporučuje použití autobusů k cestám do Los Angeles.

Kromě Greyhoundu existuje nepřeberné množství lokálních autobusových dopravců a řada turistických atrakcí provozuje vlastní autobusy. Nejzřetelnější je to ve Walt Disney Worldu na Floridě, kde autobusů jezdí desítky mezi tématickými parky, hotelovými komplexy atd.

Taxi

Vždy je dobré se dopředu zeptat, kolik cesta bude stát. Nastupuje se zadními dveřmi, vedle řidiče se obvykle nesedá. Od řidiče jsou místa vzadu oddělena přepážkou, na které jsou vylepeny různé informace včetně platby, a mají též vlastní oddělenou klimatizaci.

Železniční

  • Amtrak
  • Union Pacific

Známým železničním spojem je AmTrak, který většinou poskytuje spojení na delší vzdálenosti. Na východním pobřeží provozuje AmTrak vysokorychlostní vlak Acela Express (240 km/h). Stejně jako u autobusů existuje spousta lokálních provozovatelů.

Letecká

  • American Airlines
  • Delta Air Lines
  • Southwest Airlines
  • JetBlue Airways

Na obloze bylo vidět mnohem více letadel, než u nás. Také daleko, daleko více helikoptér, zejména v oblasti New York City a Niagarských vodopádů (díky společnostem poskytujícím vyhlídkové lety). Američané cestují letadlem naprosto běžně.

Také cenově jsou lety trochu někde jinde, čtyřhodinový přelet z Philadelphie do Denveru nás stál $150.00 a z Denveru do Chicaga se dají sehnat letenky kolem $110.00.

Od 11.9.2001 platí na všech vnitrozemských letech oranžová (= druhá nejvyšší) výstraha.

Lodní

Lodí jsme měli příležitost jet k soše Svobody, na Floridě k Magic Kingdomu ve Walt Disney Wordlu, k Niagarským vodopádům a s autem trajektem přes Lake Champlain. Neviděl jsem jediný rozdíl oproti Evropě, trajekty rozhodně žádný zázrak :)

Metro

Pro nejisté doporučuji zejména v NYC využívat k nástupu větší uzly, které mohou být sice méně přehledné, ale zato se vám nestane (jako nám), že zaplatíte $2.00 za osobu zbytečně, protože jste si spletli směr a mezi nástupišti není průchod.

Metra jsou obecně ošklivější, než můžeme být zvyklí z Prahy. Stanice ve Washingtonu D.C. jsou celé betonové, což je sice nevzhledné, ale rozhodně mnohem levnější.

Podstránky